fredag 23 mars 2012

Vetekatten


Jag och dottern var inne i stan och skulle fika och hamnade på Vetekatten, detta anrika konditori på Kungsgatan i centrala Stockholm. Vi valde att sitta i den caféavdelning som ligger på hörnet där man även kan köpa med sig diverse bakverk. Jag tycker den delen är mysigare än den "riktiga" serveringsdelen som består av många olika små rum inklusive en innergård som är öppen på sommaren. När jag är på Vetekatten brukar jag alltid snegla på deras fantastiska bakelser som ser ut som små tårtor. De är dock väldigt dyra och nu var det inte läge för det utan vi valde istället solbullar, ni vet släta bullar doppade i strösocker och med vaniljkräm i mitten. Så goda! Jag och dottern tävlade om vem som kunde äta upp dem utan att slicka sig om munnen, ingen vann. Det är helt omöjligt! Prova själva ska ni få se!

Utbudet är stort på Vetekatten, smörgåsar, bullar, wienerbröd, "bitar", bakelser och tårtor. De har även chokladpraliner man kan köpa med sig i små presentkartonger. Sött! Vetekatten har en filial som heter Sturekatten som ligger på Östermalm, det konditoriet har också gamla anor och är inredd i äldre stil med små soffgrupper i små rum. Lite som när man var liten och hälsade på gamla tanter som mamma och pappa kände. Mysigt, men jag föredrar ändå Vetekatten, de har betydligt bättre utbud och är mycket enklare att besöka om man har med sig barnvagn! 

När vi satt där och fikade så satt det fyra tjejer i 20-årsåldern vid bordet bredvid, de satt och drack te och diskuterade hej vilt och titt som tätt kom det ett gapskratt eller ett dämpat fnissanfall. Jag kunde inte låta bli att titta på dem och le lite grann. Åh, vad jag saknar den tiden då man kunde göra så där, sitta och fika med sina tjejkompisar och lösa världsproblemen, älta killproblem eller fnissa högljutt åt helgens bravader. Då hade man ju all tid i världen för sånt. Vi kunde sitta i timmar och fika och prata och fika och prata.... Ibland gick jag även själv och satte mig på ett fik och hade med mig en bok eller en anteckningsbok där jag kunde skriva ned låttexter jag kom på. Det var tider det! Nu när man är småbarnsmamma finns inte den tiden och alla de som försökt fika med en kompis när man har barn med sig vet att det inte är samma sak. Det är också mysigt men inte samma sak. Fokuset ligger någon annanstans...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar