lördag 17 mars 2012

Faster Ingers bullar


Det här bullarna är bland de godaste bullar jag vet! Receptet kommer ursprungligen från min faster Inger och hette från början wienerbullar just för att de är en blandning av wienerbröd och bullar! Men för mig är det här Ingers bullar! En blandning av bullar och wienerbröd, ja, ni hör ju själva hur gott det låter, det här receptet måste ni prova!

Ingers bullar
150 g margarin (rumsvarmt)
1/2 liter mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 ägg
ca 1 1/2 liter vetemjöl

fyllning:
200 g margarin
3 dl florsocker

Gör så här:
Värm mjölken så den blir fingervarm. Smula ned jästen i en bunke, blanda i lite av mjölken så att jästen löser sig, blanda sen ner resten av mjölken. Blanda i socker och salt. Blanda ned äggen och margarinet och till sist vetemjölet. Blanda runt tills det blir en deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
Blanda under tiden margarin och florsocker till fyllningen.

Knåda degen och kavla sen ut den till en rektangel. Bre ut fyllningen över hela rektangeln. Rulla sen ihop degen till en rulle och "kubba" den till bullar, ca 30 st brukar det bli. Lägg dem i bullformar och låt jäsa under bakduk i 30 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 225 grader tills de fått fin färg. Njut dem varma med ett stort glas kall mjölk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar