onsdag 28 mars 2012

Citron och limekaka

Vad är det man säger, att något är försvinnande gott? Det stämmer den här gången!
Jag hann nämligen inte ta något foto innan allt var uppätet! (lånar därför foto av www.arla.se) Detta är ännu ett av dem recept som jag är så förtjust i att jag gör det om och om igen. Särskilt nu på våren så tycker jag det passar bra! Varför inte nu till påsk?

Denna vackra, syrliga kaka är perfekt att bjuda på när man vill ha en efterrätt som inte är så söt. Fyllningen för nämligen tankarna till lemon curd. Mm, ni förstår ju hur god den är!

Citron och limekaka
bild lånad från www.arla.se
 

Citron och limekaka


3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime 
rivet skal och pressad saft av 1 citron
 
Gör så här: Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kallna. Garnera med limeskivor och sikta över florsocker.
 

3 kommentarer:

  1. Bakade denna till vår påskbrunch igår. Succé! Tack för det! :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt att det blev succé! Vad glad jag blir! :-)

    SvaraRadera
  3. Att jag inte såg denna tidigare! Får bli till annandagpåsk!

    SvaraRadera