torsdag 16 februari 2012

Kladdkaka - bästa tröstfikat!


Ibland tycker jag synd om mig själv! Det kan vara tusen olika anledningar såsom sömnbrist, PMS, irriterande människor, orättvisor, dåligt väder, eller bara allmänna orosmoment och grubblerier. Såna dagar känns det alltid mycket bättre efter att man ätit lite kladdkaka! Idag är det en sån dag!

Kladdkaka har varit lite av mitt kännetecken, jag har bakat det här receptet så många gånger i så många år så jag kan det utantill! Det är världens godaste kladdkaka! Hemligheten är bl.a. att istället för ströbröd använda kokos! Prova det här receptet du också! Jag lovar att du kommer att må lite bättre!

Kladdkaka
2 ägg
2 dl strösocker
100 g smält smör
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao

Gör så här:
Smält smöret och låt det kallna. Vispa ihop ägg och socker, häll i smöret. Sikta ned de torra ingredienserna. Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter. Använd kokos istället för ströbröd. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen 175 grader i ca 20 min. Låt svalna. Voilà!

1 kommentar:

  1. Mmm, låter gott! Ska prova till dotterns födelsedag. Kladdkaka är ett av de få bakverk hon gillar, där är hon inte alls lik sin mor.. Kram, tack för en mumsig blogg!

    SvaraRadera