söndag 19 februari 2012

Gamla Enskede Bageri



Mitt absoluta favoritställe när det gäller fikabröd är Gamla Enskede Bageri Har ni inte varit här så åk hit, det är väl värt en utflykt! Bageriet ligger mitt bland villakvarteren, fast ändå väldigt nära tunnelbanan, i Sandsborg, (halvvägs ut mot Farsta). Om jag inte har helt fel så startades bageriet som ett surdegsbageri 2005 och höll länge till i en källarlokal i området men sen ett bra tag tillbaka går affärerna strålande och de har bytt lokal och håller nu till i ett stort gammalt hus där bageriet är till vänster och serveringsdelen är till höger när man kommer innanför dörrarna. Bageriet är väldigt välbesökt och det är inte så svårt att räkna ut varför, här köper man fikabrödet nybakat direkt från plåtarna!

Sortimentet ändras från dag till dag beroende på vad som bakats just den dagen men det finns alltid kanelbullar och vaniljbullar. Idag kunde man även köpa semlor, briocher, två sorters kakor samt en smörgåsar men jag siktade in mig på briocherna. Jag tog en citronbrioche på färsk citron och dottern tog en vaniljbulle. Jag måste erkänna att citronbriochen inte kom i närheten av choklad- och hallonbriochen jag tog förra gången jag var här, den var himmelsk, men vaniljbullen var riktigt god. (Ja, jag fick smaka!) En rolig detalj är att de numera byggt till en kaffebar i hörnet längst in där allt kaffe (och te) färdigställs av baristor. Här serveras nu enligt säkra källor stans absolut bästa sojalatte! Stark och god!

Bageriet är KRAV-certifierat vilket innebär att det mesta som serveras här är KRAV-märkt. Nästan allt kaffe och te är dessutom rättvisemärkt! Tummen upp för det!

Så nästa gång ni är sugna på en fika, åk till Gamla Enskede Bageri, slå er ned vid ett av träborden och titta ut genom de stora fönsterna och njut av en alldeles förträfflig fikaupplevelse!

3 kommentarer:

  1. Åh vad fikasugen man blir! Och vad bra och inspirerande du skriver! Tack för en fantastisk fika blogg! ❤

    SvaraRadera
  2. Jag menar såklart fikablogg

    SvaraRadera
  3. Har länge tänkt tanken att jag borde åka dit, inser nu att jag måste ta mig dit. Blir grymt fikasugen :)

    SvaraRadera